moisture analyzer feature image

آنالایزر رطوبت ؛ روشها و کاربردها – Moisture Analyzer

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

آنالایزر رطوبت با هدف سنجش مقدار رطوبت در محصول تولیدی طراحی و ساخته می‌شود. نمونه های آنلاین آن به صورت پیوسته تمام محصول تولیدی را اسکن کرده و میزان رطوبت آن را مشخص می‌کند. در صورت عدم استفاده از آنالایزرهای آنلاین نمونه های محصول می‌بایست به تناوب در آزمایشگاه مورد تست و اندازه گیری قرار بگیرد که سوای اتلاف وقت فراوان، عدم دقت به علت تغییرات پس از نمونه برداری غیر قابل اجتناب خواهد بود.

نمونه کاربرد این آنالایزر در صنایع معدنی و نیروگاهی، چوب و کاغذ، فولاد و مس، شیمیایی و هچنین صنعت مواد ساختمانی است.

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”12px” bottom_margin=”12px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]

آنالایزرهای رطوبت

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”12px” bottom_margin=”12px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]

مزایا و فواید آنالایزر رطوبت آنلاین

  • کنترل موثر فرایند

هدف گزاری رطوبت محصول به مقدار بهینه و اقدام برای دستیابی به آن در فرایند تولید نقشی حیاتی در تقریبا همه محصولات تولیدی ایفا می کند. داشتن امکاناتی برای سنجش پیوسته رطوبت محصول این امکان را برای تولید کننده فراهم میکند که با حداقل توقف و با بیشترین بهره وری فرایند تولید خود را کنترل کند.

  • افزایش ثبات محصول

کنترل همزمان رطوبت شاخص کلیدی کارایی کارخانجاتی است که ثبات محصول تولیدی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. تغییرات رطوبت محصول حین تولید باعث تنزل در کیفیت آن شده و ممکن است تمام تولید را به خطر اندازد. پیاده سازی یک روش سنجش رطوبت آنلاین وهمزمان این قابلیت را برای تولید کننده فراهم می‌ آورد که هرگونه ناسازگاری در محصول را به سرعت رهگیری نموده و اصلاحات لازم در فرایند را قبل از اینکه محصول خراب یا با کیفیت نازل تولید شود اعمال نماید.

  • کاهش مصرف آب

یکی از مهمترین هزینه های جاری تولید در بسیاری از واحدهای تولیدی، هزینه مصرف آب است. کاهش مصرف آب نقش مهمی در افزایش بهره وری و سودآوری و همچنین ملاحظات زیست محیطی دارد. در حالی که بزرگترین معضل کشور عدم موجود منابع آب کافی است، به کار گیری آنلایزر رطوبت آنلاین کمک می کند تا مصرف بی مورد آب شناسایی شده و تمهیدات لازم به عمل آید.

  • توجیه اقتصادی

در وهله اول ممکن است هزینه تامین و راه اندازی این آنالایزرها بالا به نظر برسد، اما کمک آن در بهبود سودآوری تولید در همان ماههای اولیه هزینه های آنرا پوشش می دهد. دلیل افزایش روزافزون ساخت و استفاده از این آنالایزرها در قیاس با نمونه برداری و تست آزمایشگاهی همین موضوع است.

روش‌ های مورد استفاده در آنالایزرهای رطوبت آنلاین

در حال حاضر سه روش در ساخت این آنالایزرها استفاده می شود:

فروسرخ (Near Infra-Red (NIR

آنالایزر رطوبت فروسرخ

یک چشمه نوری (معمولا لامپ کوارتز هالوژن) در طول موجی مشخص فیلتر شده و به وسیله چرخی دوار نور خروجی را به پالسهایی با طول موج مشخص تبدیل می کند. این نور فیلتر شده به سوی سطح نمونه نشانه گیری شده و بخشی از نور ورودی به سمت آشکارساز بازتابیده می شود (معمولا سولفید سرب). فقط طول موجی مشخص است که توسط مولکول آب جذب می‌شود پس با ارسال این طول موج و یک طول موج دیگر (که توسط آب جذب نمی شود) و مقایسه دامنه بازتابش آنها در آشکارساز میتوان درصد رطوبت سطحی نمونه را سنجید.

مزایا:

  • بیشترین روش مورد استفاده در آنالایزرهای رطوبت آنلاین
  • استفاده آسان با نصب آن در فاصله 15 تا 25 سانتیمتری

فرکانس رادیویی Radio Frequency (RF) و تراوایی و خازنی Conductance and Capacitance

آنالایزر رطوبت خازنی

اساس اندازه گیری به روش فرکانس رادیویی ، تراوایی و خازنی بر تفاوت ضریب دی الکتریک نسبتا زیاد آب و مقدار اندک آن در اغلب جامدات است. توانایی اندازه گیری عمقی این روش ها استفاده از آنها را در محصولات با توزیع ناهمگن رطوبت ممکن می‌ سازد.

مزایا:

  • امکان اندازه گیری بر روی مواد ناهمگن
  • سطح اندازه گیری وسیع برای سنجش رطوبت میانگین محصول
  • قیمت نسبتا ارزان در قیاس با روش های دیگر

مایکروویو Microwave

آنالایزر رطوبت مایکروویو

برخلاف روش های ذکر شده در بالا، آنالایزرهای مایکروویو قابلیت اسکن تمام محصول تولیدی و سنجش تغییرات رطوبت در سراسر پروفایل محصول را دارا می باشد.  امواج مایکروویو با نفوذ در مواد باعث گردش مولکول های آب شده و در نتیجه از سرعت آن کاسته (phase shift) و شدت آن نیز کم می شود (attenuation). سنجش این دو پدیده میزان درصد آب در مواد را مشخص می کند. فاکتورهایی همچون رنگ، ویسکوزیتی، ترکیبات ناهمگن و یا غبار تاثیر بسیار اندکی در دقت آنالایزرهای مایکروویو دارند.

مزایا:

  • سنجش تمام پروفایل محصول
  • دقیق و بدون نیاز به نگهداری
  • نصب آسان بر روی نوار نقاله یا شوت

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”10″ bottom_margin=”” border_size=”0″ icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]

هر کدام از این روش‌ ها مزایا و محدودیت هایی دارند که انتخاب روش مناسب را به یک چالش تبدیل می کند. برای مثال روش تراوایی و خازنی در نمونه های رسانا قابل استفاده نیست و یا روش فروسرخ به رنگ و دمای نمونه حساس بوده و به علت اندازه گیری رطوبت سطحی نمونه نمی تواند تغییرات عمقی رطوبت را شناسایی کند.

[/fusion_text][fusion_text]

شرکت مَس‌ فلو با بررسی فرایند تولید کارفرمایان و ارتباط مستقیم با سازندگان برتر قادر است با ارائه پیشنهادات بهینه  فنی و بازرگانی و نیز مشاوره فنی و تخصصی، آنالایزر رطوبت مناسب برای پروژه ها و خطوط تولید کارخانجات سراسر کشور را فراهم آورد.

                              

برای ارسال استعلام و مشاوره فنی تماس بگیرید

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Share your love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *